LTH-statistik

Statistik om/från LTH – primärt rörande utbildning

Resultatuppföljning – tentamensresultat under Corona

Har studenternas resultat påverkats av Corona? Hur har ändringen av läsperiods- och tentamensperiodsindelningen förändrat resultaten?

Statistiken i bifogade filer och diagrammen nedan visas andel godkända, antal resultat (godkända och underkända) respektive antal godkända resultat för LTH:s tentamensperioder sedan läsåret 14/15. Statistiken är gjord på samtliga examinationer som har examinationsdatum under tentaperioderna, så det är inte exklusivt tentor som ingår, men normalt schemaläggs inte andra moment i de perioderna.

Notera att förbudet med salstentor pga Corona kom mitt under tentaperioden efter lp3 19/20, så att tisdagens tentor kunde hållas som planerat, men resten av veckan skedde vissa tentor på distans, medan andra blev inställda. Detta medförde bl.a. en stor ökning i antal resultat under omtentaperioden vid påsk 2020, samt i den extra omtentaperioden som sattes in och som låg efter ordinarie tentaperiod efter läsperiod 4 i juni 2020 (notera att den inte kommer i rätt kronologisk ordning i diagrammen).

Totalt sett verkar Corona inte påverkat examinationen på LTH negativt. Detta gäller över hela LTH, men det kan finnas studentgrupper inom LTH där annat beteende kan påvisas.

Förändringen av läsårsindelningen

Andel godkända studenter för ordinarie tentamensperioder
Andel godkända studenter för omtentamensperioder
Antal resultat (godkända+underkända) för ordinarie tentamensperioder